SLO bocni levo
SLO bocni desno

Vlada obljublja digitalizacijo tudi v kmetijstvu

Slovenija

26.07.2021

Kmetje se pri izvajanju kmetijske dejavnosti soočajo s številnimi birokratskimi zahtevami in ovirami. Vlada zdaj napoveduje načrt debirokratizacije tudi na tem področju ter obljublja ukinjanje papirnatih evidenc in prehod na njihovo elektronsko vodenje. 

Zasledoval se bo princip, da se vsak podatek vnese le enkrat, pravijo.

O problematiki prevelike birokratizacije slovenskega kmetijstva so že večkrat razpravljali državni svetniki na seji komisije za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, na zadnji, junijski seji pa so vlado pozvali tudi k pripravi časovno opredeljenega načrta debirokratizacije na področju kmetijstva v sodelovanju z vsemi zainteresiranimi deležniki.

Vlada je odgovor sprejela minuli torek na seji svojega odbora za gospodarstvo.
 
Kot so po seji sporočili iz urada vlade za komuniciranje, že zdaj intenzivno poteka digitalizacija podatkovnih baz, posodobljen je že informacijski sistem Agencije RS za kmetijske trge in razvoj podeželja, trije projekti kmetijskega ministrstva, ki se nanašajo na digitalizacijo, pa so vključeni tudi v načrt za okrevanje in odpornost.

Vsi trije projekti skupaj so vredni 38,7 milijona evrov, in sicer gre za 28,3 milijona evrov vredno digitalizacijo kmetijstva, gozdarstva in prehrane, po nekaj več kot pet milijonov evrov pa sta vredna projekta digitalizacije na Nacionalnem inštitutu za hrano ter Centru za drevesničarstvo, semenarstvo in varstvo gozdov.

Od digitalizacije si obetajo poenostavitve v upravnih postopkih pri uveljavljanju ukrepov skupne kmetijske politike in s tem manjšo administrativno obremenitev za upravičence, pa tudi večjo učinkovitost, hitrost ter racionalizacijo strokovnih, upravnih in inšpekcijskih nalog.

Nove elektronske storitve, ki se bodo vzpostavile v okviru projekta digitalizacije na področju kmetijstva, bodo po teh navedbah v neposredno korist in uporabo kmetom, lastnikom zemljišč, svetovalcem, raziskovalcem, izvajalcem vrednotenj kot tudi administraciji.

Projekt digitalizacije na področju kmetijstva sestavlja osem podprojektov, kot so vzpostavitev podatkovnega skladišča podatkov, vzpostavitev informacijskega sistema za izvajanje nalog Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin ter še drugih informacijskih sistemov, kot tudi digitalizacija podatkovnih zbirk in nalog javne službe kmetijskega svetovanja. Do leta 2024 obljubljajo izvedbo še novih 15 elektronskih storitev ter nato do leta 2026 še 17.

Aplikacija Sopotnik od 1. avgusta

Agencija za kmetijske trge je v sodelovanju z zunanjim izvajalcem razvila spletno aplikacijo Sopotnik, ki omogoča sprotno spremljanje sprememb stanja na kmetijskih površinah in posledično zmanjšanje števila kontrol na kraju samem, so sporočili z ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. 
 
Agencija RS za kmetijske trge in razvoj podeželja je lani začela z razvojem novih tehnologij, ki jih omogoča uporaba satelitskih posnetkov Sentinel v okviru programa Copernicus, delujočega pod okriljem Evropske vesoljske agencije. "Informacije, ki jih zagotavljajo storitve programa Copernicus, lahko uporabniki izkoristijo na mnogih področjih in za različne namene, kot so kmetijstvo, gozdarstvo in ribištvo, podnebne spremembe in okolje, regionalno in lokalno načrtovanje, upravljanje urbanih območij, infrastruktura, energija in naravni viri, civilna zaščita in turizem," so pojasnili na ministrstvu.

Na podlagi omenjenega programa je agencija razvila spletno aplikacijo Sopotnik, ki na osnovi pogostih in brezplačnih posnetkov visoke ločljivosti omogoča spremljanje stanja na kmetijskih površinah skozi celotno rastno obdobje.

Prednost aplikacije Sopotnik je možnost sprotnega spremljanja sprememb stanja na kmetijskih površinah in posledično zmanjšanje števila kontrol na kraju samem, so izpostavili na kmetijskem ministrstvu. "Sopotnik zagotavlja transparenten proces, ki nosilcem kmetijskih gospodarstev omogoča vpogled v obravnavo njihovih vlog oziroma zahtevkov. Vse informacije, ki so na voljo, istočasno nudijo nosilcem tudi pomoč pri upravljanju kmetijskih gospodarstev," so navedli.

Nosilec kmetijskega gospodarstva se v aplikacijo prijavi s svojim uporabniškim imenom in geslom, ki ga je prejel ob oddaji zbirne vloge.

Na ministrstvu so prepričani, da aplikacija obenem omogoča učinkovito dvosmerno komunikacijo med agencijo in nosilci kmetijskih gospodarstev, kar vključuje morebitna opozorila, obvestila, povratne informacije in pojasnila. Tako želijo pravočasno urediti morebitna potencialna neskladja ali pomanjkljivosti na zahtevkih zbirnih vlog.