SLO bocni levo
SLO bocni desno

SURS: "Trgovina na drobno letos s padcem, e-trgovina skokovito navzgor"

Slovenija

03.12.2020

Epidemija covida-19 je močno prizadela trgovino na drobno, sploh ob spomladanskem prvem zaprtju javnega življenja, večji padci pa se nakazujejo tudi v jesenskih mesecih. V desetih mesecih skupaj je bil realni prihodek od prodaje v panogi medletno nižji za 8,9 odstotka. Skokovito rast medtem doživlja spletna trgovina, ki se je okrepila za polovico.
 
 
Padec realnega prihodka od prodaje v trgovini na drobno zaradi zaprtih trgovin je bil najizrazitejši na vrhuncu spomladanskega delnega zaprtja javnega življanje v aprilu, ko je bil za 22,7 odstotka nižji kot aprila in s tem najnižji po septembru 2006, so danes v tematski objavi pojasnili na statističnem uradu.
 
Drugi najizrazitejši padec je bil v marcu, ko je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno za 14,5 odstotka nižji kot marca lani. V maju, juniju in juliju je prihodek ob vnovičnem odprtju javnega življenja na mesečni ravni naraščal, v avgustu, septembru in oktobru pa spet upadal. Oktobra je bil npr. za 1,4 odstotka nižji kot septembra in za 11,1 odstotka nižji od prihodka v lanskem oktobru.
 
V desetih mesecih leta skupaj je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno za 8,9 odstotka nižji kot v enakem obdobju lani. Najizraziteje je upadel v specializiranih prodajalnah z motornimi gorivi, za 23,3 odstotka. Realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno je bil sicer medletno nižji v vsakem od desetih mesecev leta.
 
Pod močnim udarom je letos, kljub krajšemu ugodnemu obdobju takoj po sprostitvi spomladanskih omejitev, tudi prodaja vozil. Realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno z motornimi vozili je bil tako po 39,7-odstotnem mesečnem znižanju v marcu in 32,4-odstotnem znižanju v aprilu maja višji za kar 97,4 odstotka. Krepka rast se je nadaljevala tudi junija, nato pa se je umirila. V desetih mesecih je bil kljub občutni mesečni rasti v maju in juniju za 13,2 odstotka nižji kot v primerljivih mesecih 2019.
 
Živilske trgovine so bile med redkimi, ki so ostale odprte tudi v času najstrožjih spomladanskih omejitvenih ukrepov in enako velja v jesenskem delnem zaprtju javnega življenja. Zato jih je koronska kriza prizadela manj. Realni prihodek od prodaje v trgovini z živili, pijačami in tobačnimi izdelki je bil marca npr. celo za 5,4 odstotka višji kot v marcu 2019 in hkrati najvišji po avgustu 2012. V desetih mesecih leta skupaj je bil prihodek za en odstotek nižji kot v enakem obdobju lani.
 
Medtem ko sta epidemija in z njo povezano zaprtje trgovin močno upočasnila marsikatero dejavnost, pa to ne velja za trgovino na drobno po pošti in spletu. Realni prihodki od prodaje v trgovini na drobno po pošti in po internetu rastejo že nekaj let, letos pa dosegajo rekordne vrednosti. Julija je bil dosežen najvišji realni prihodek od prodaje od začetka merjenja, torej od januarja 2000. V devetih mesecih leta je bil realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno po pošti ali po spletu za 51,8 odstotka višji kot v enakem obdobju lani.
 
Razpoloženje v panogi ob jesenskem vnovičnem uvajanju omejitev ni najboljše. Vrednost kazalnika zaupanja v trgovini na drobno je bila v novembru tako za 12 odstotnih točk nižja kot v oktobru, za 26 odstotnih točk nižja od dolgoletnega povprečja in za 17 odstotnih točk nižja od vrednosti v novembru lani. So se pa pričakovanja za naslednje tri mesece po občutnem padcu v oktobru vseeno večinoma izboljšala.