Na četrtkovi prvi konferenci FMCG, ki jo je organizirala slovenska trgovinska revija InStore je kot zadnji domači govornik v svojem slogu, tako kot voditelj programa Igor Bergant, navdušil direktor Spar Slovenije, Igor Mervič. Postregel je z ekskluzivnima podatkoma, da so edino podjetje, ki v njihovi mednarodni svetovni družini stalno posluje z dobičkom in da bomo imeli Sparov letni kongres naslednje leto v Sloveniji. Pogovor dveh Igorjev objavljamo v celoti.
Spar ima na svetu v 48 državah 12777 trgovin (v Sloveniji 101 brez franšiz), na prodajnem prostoru, ki se rasteza na 7,4 milijona m2. Na Sparovem rednem letnem kongresu od 20. do 27.maja v indijskem mestu Bangalore, ste analizirali minulo leto v katerem ste imeli kar 34.5 milijard evrov dohodkov,242 distribucijskih centrov, 350.000 zaposlenih, dnevno postrežete 13,5 milijonom potrošnikov. Naj vas v času po koncu SLO volitev za začetek vprašam o prihodnosti, o izzivih doma?
Izzivov je zelo veliko. Vedno moramo najprej začeti pri nas, pri sebi. Žal moram večkrat povedati, da smo popolnoma zbirokratizirana država. Naj znova ponovim, da želimo oz.zdaj že delamo velik nakupovalni center v Šiški, a imamo pri tem ogromno težav. Našo državo je treba "porihtati”, a je žal nobeden ne. Nikoli ne bom razumel zakaj imamo take težave pri admisnistraciji. To bi moral biti del obveznega programa pri vsaki stranki, pa ni. Imamo zakon o kmetijstvu za katerega ugotavljamo, da enostavno ni dober…
Kateri problem je treba še posebej izpostaviti in zadeva neposredno trgovino?
Problem, ki ga imamo zadeva vse, ki delamo v trgovini in sicer je to ta, da imamo že leta enake težave. Ne vem, če veste vi in tudi moji kolegi, a trgovina z živili že leta pada! Vsako leto padamo v primerjavi z letom pred tem in edina izjema je minulo leto 2017. Če vam povem samo zadnji podatek, trgovina z živili pada z -1,2 in v takihh razmerah moramo pač živeti. Naši kupci so popolnoma nezvesti. Naš povprečen kupec obišče pri nakupih 5 trgovin, v povprečju pa kar 40% potrošnikov obišče 6 ali več trgovin, kar pomeni izreden pritisk na akcije. To je bolezen, ki ji rečem "akcijonitis!”Mi bi se radi temu seveda izognili, a se ne moremo in tako se v krču proti temu borimo vsi skupaj z našimi proizvajalci s katerimi sicer delamo fantastično.
Omenili ste nezvestobo kupcev. Kaj je treba narediti, da bodo kupci bolj zvesti?
Ni nam uspelo, tako kot nobenemu v Sloveniji ni že 25 let. Poskušamo pa na vse načine. S kartico zvestobe na primer. Naša kartica je najbolj uporabna, segmentiramo kupce …
Kakšna možnost pa je, da si trgovci prek digitalizacije še bolj pomagate in nas tako spoznate ne glede na to, da smo kupci vedno bolj občutljivi pri uporabi naših osebnih podatkov. Kako je moč izkoristiti napredek tehnologije v svoj prid?
Saj to s pridom že izkoriščamo. Imamo milijardo podatkov, a ko gledam konkurenco na splošno in ne samo v Sloveniji, ti podatki niso pravilno uporabljeni. Vsi govorimo, kako jih lepo ter učinkovito uporabljamo ampak povem vam, da jih ne. Ne na način kot bi jih lahko in morali. Zaradi tega pa so rezultati taki kot so.
Torej niste zadovoljni z dobičkom?
Tisto podjetje, ki zasleduje samo pridobivanje dobička, ni uspešno. Dobiček mora biti, ker predstavlja gonilo razvoja, a ta je zgolj posledica tega, kako delaš. Nikoli ne bom zagovarjal doseganje maksimalnega dobička. Če to zagovarjaš, mislim, da nisi naredil svojega posla.
Niste odgovorili, ali se torej mogoče bojite pretirane digitalizacije?
Ne bojim se prav nikakršnega vdora digitilizacije.Mi smo že zdaj popolnoma digitalizirani. To ne jemljem kot revolucijo ampak evolucijo. Pri nas izdelkov za police že dolgo ne naročamo več "na roko” ampak to počne računalnik. To, kar se pa dogaja v Walmartu in Googlu seveda spremljamo in nihče nam ne more oporekati tega, da nismo v trendu, a poglejmo vse skupaj tudi z druge strani. Kaj se je zgodilo? Digital torej ne raste kot so napovedovali, futorologe je sicer lepo poslušati in kar odpreš usta ko jih poslušaš in rečeš na glas od navdušenja: "A res. A to se bo zgodilo?” Pa se marsikaj ne. Droni bi morali namreč po teh napovedih že zdavnaj vse prodajati sami in kupljeno dostavljati strankam , a vse kar vem o tem je, da je en dron padel, ko je dostavljal neko pico.
Kakšno je vaše razmerje z dobavitelji in kaj bi mogoče izpostavili?
Mi to počnemo izredno dobro in moram reči, da v multinacionalkah opažam premalo inovativnosti. Inovacije, ki pridejo na trg morajo dati rezultat. Poglejte, kaj smo na tem področju naredili mi. Štartali smo s projektom:”Štartaj Slovenija” in s tem dobili zelo veliko. Ne to, da nek dobavitelj samo pride in nam da nek izdelek, ki ga potem prodamo. Ne! Imamo ekipo 50-tih ljudi, ki ta podjetja, k so večinoma "start-upi” primejo za roko in jih vodijo korak za korakom. Spodbujamo inovativnost in ti izdelki, ki jih izberemo so res pravi. Ali si lahko predstavljate, da so ti izdelki, ki jih prodajamo na tak način, v blagovni skupini, pred tistimi od multinacionalk. To pa je resnično velik in nepredstavljiv uspeh, kajne? Zdaj vstopamo že v tretjo sezono in bomo videli znova na čem smo. Moram priznati, da dozdajšnjega uspeha nisem pričakoval, a kupci so najboljši pokazatelj in reagirajo tako kot pač reagirajo. Za moje pojme fantastično.
Ali lahko ta projekt jemljemo kot slovenski uspeh glede na to, da se imamo nemalokrat v marsikateri stvari za nekakšno "start-up” deželo, saj se imamo za začetno državo blockchainga,krožnega gospodarstva in še česa? Bi bilo možno to idejo prenesti v regijo, svet?
Mislim, da samo v Sloveniji. Zdaj so se začeli v naši Skupini za ta projekt zanimati v vseh državah in jim ga redno predstavljam. Povabili so me, da ga bom v kratkem predstavil še 400-tim ljudem, ki odločajo in ne rečem, da drugod kaj takega ni možno, a na tak način kot pri nas zanesljivo ne. S takim zanosom in privrženostjo ne! Povsod je treba za vsak uspeh delati stvari s srcem in zagnano, a to kar je uspelo s skupnimi močmi nam in POP TV-ju je res nekaj posebnega. Vsi so navdušeni, v regiji imamo npr. Spar Hrvaško, ki si želi doseči nekaj podobnega in so nam za vzor vzeli na svoje police celo nekaj slovenskih izdelkov,ki so prišli iz tega programa. Kopija je sicer vedno slabša od originala, a verjamem v to, da naj s to našo idejo, ki je res nekaj posebnega, le poizkusijo.
Pa je to v končni fazi res mogoče ali gre le za nekakšno trenutno modo in trend ali pa menite, da gre za dolgoročen projekt?
Poglejte. Po mojem smo za slovensko živilsko industrijo naredili več kot vsi politiki skupaj. Na splošno mislim tu na slovensko trgovino v celoti in ne samo na Spar. V tujini me sprašujejo o tem, kako nam to uspeva in kaj pravzaprav počnemo. In odgovarjam jim, da podpiramo domačo industrijo. Ali sploh veste koliko nam ostane v trgovini od prodaje nasploh? Od stotih prodanih enot, naj bodo to evri, nam trgovcem ostane od 1 do 3 % dobička. In kljub temu pravijo, da v trgovini zaslužimo z maržami preveč medtem ko nekatere multinacionalke zaslužijo 10,20 in celo 30 odstotkov. Imamo zakon o nepoštenih praksah v trgovini pri čemer jih jaz sploh ne vidim.
Če se vrnemo k izhodiščnemu vprašanju. Kako dolgoročna je zavzetost prodaje lokalnih izdelkov?
Mi smo seveda globalno podjetje s poudarjeno lokalnim karakterjem. Mi imamo v tujini velike možnosti nabave, saj seže promet mednarodnega podjetja Spar 35 milijard evrov. A rega ne počnemo, ker smo samostojni. Usmerjeni smo na slovenski trg in odločeni, da tukaj iščemo blago za prodajo, vedno pa imamo možnost preskočiti h globalnemu. Lokalno ni samo naše in ni zgolj trend, še marsikje drugje imajo tako strategijo. Na primer v sosednji Avstriji in tudi drugje. Ne glede na vse moraš na koncu koncev živeti v lokalnem okolju in je tak način edini pravilen.
Kakšna je perspektiva glede na to, da se svet vendarle spreminja. V kolikšni meri nenazadnje tudi na vas vpliva konkurenca?
O tem nerad govorim, a včasih moram, hočeš nočeš govoriti. Vse konkurente spoštujem in jih poznam osebno ter skušam ostati vsaj s svoje strani na primerni ravni komunikacije. Če se najprej ozrem po svetu je tako, da prihaja do vedno večje konsolidacije in združevanj in prevzemanj. A tudi nečesa drugega. Tako je npr. Amazon prevzel Whole Foods v ZDA kar pomeni z drugimi besedami, da je "on line” prevzel "off line”. Očitno se tukaj nekaj dogaja, a se ne bojim, da bi se to zgodilo kmalu. Kar zadeva Slovenijo sem prepričan in trdno verjamem v to, da že čez dve leti Mercator ne bo tak kot je sedaj in to velja tudi za Tuš. Mi bomo ostali stabilni in v lasti treh družin bomo na ta način delovali tudi čez 5 in več let…
Kaj pa vam izkušnje pravijo, da se bo pri nas v prihodnosti vendarle zgodilo novega glede na realnost trgovine na Zahodu?
V Spar Sloveniji smo edino podjetje, ki v naši Sparovi družini stalno posluje z dobičkom. Naš največji redni letni kongres bomo naslednje leto organizirali pri nas! Pred 14 dnevi sem bil namreč na kongresu v Indiji (od 20. do 27.maja op.ur) in naj povem, da bomo imeli tak svetovni kongres naslednje leto v Sloveniji. Mi smo stalno v stiku z drugimi državami in ne zaostajamo. Naše načrte poznam za tri leta vnaprej . Vem kaj lahko naredimo in kaj ne. Da bi prišlo v naslednjih treh letih do kakih revolucionarnih sprememb,vam povem, da ne bo prišlo.