Podjetje Mastercard® je v najnovejši raziskavi MasterIndex raziskalo plačilne navade Slovencev, starih med 18 in 55 let.
Ključne ugotovitve:
- Slovenci s tremi plačilnimi karticami v povprečju opravimo več kot polovico nakupov s kartico.
- Brezstično plačevanje je najkrajši način plačevanja na blagajnah.
- Petina Slovencev redno nakupuje prek spleta, kjer večinoma plačujejo s kartico.V petih letih bo mobilno plačevanje najbolj priljubljeno, meni petina Slovencev.
- V tujini skoraj četrtino vseh nakupov opravijo s plačilno kartico.
- Velika večina dobro upravlja s financami, skoraj polovica uspe nekaj prihraniti, za četrtino se je situacija v preteklem letu v gospodinjstvu popravila.
- Čas za večje nakupe, kot so pohištvo ali elektronske naprave, je ugoden.
V povprečju ima Slovenec do tri plačilne kartice (87 %), kar 21 % vseh je brezstičnih kartic. Zgovoren je podatek, da je več kot 90 % Slovencev že nakupovalo prek spleta, od tega dobra polovica v zadnjem mesecu, pri čemer je za njih najbolj pomembna varnost.
Porast zanimanja za mobilno plačevanje nakazuje podatek, da sta skorajda dve petini Slovencev že nakupovali z mobilnim telefonom, od tega jih petina verjame, da bo mobilno plačevanje v prihodnosti najbolj zaželena oblika plačevanja. Na blagajnah najhitrejše plačilno sredstvo ostajajo brezstične plačilne kartice (52 %), zadržkov pri plačevanju nižjih zneskov do pet evrov s plačilno kartico za skorajda dve tretjini Slovencev ni več (57 %).
Boštjan Fabjančič, predstavnik Mastercard, Slovenija, pojasnjuje: "
Ob kopici informacij, nabora storitev in produktov, ki nas danes obdajajo, si vedno bolj želimo izkoristiti vse možnosti, da naše vsakodnevne in tudi priložnostne nakupe naredimo stroškovno in časovno učinkovite, varne, enostavne in predvsem prijetne. Raziskava, ki smo jo izvedli, nam to tezo potrjuje, saj se vedno več imetnikov Mastercard® in Maestro® plačilnih kartic odloča, da jih uporablja na spletu in ostalih digitalnih kanalih, izkorišča kontrolo ter hitrost brezstičnega plačevanja na fizičnih prodajnih mestih in nenazadnje že izkorišča prednosti, kot so preglednost, informiranost in priročnost, ki jih prinaša transformacija fizične kartice v svojo digitalno alternativo na naših pametnih mobilnih napravah. V svojem vsakodnevnem delu, se trudimo ljudem pri uporabi naših produktov zagotoviti varne, enostavne in napredne rešitve, ki jim ne bodo zgolj omogočale nakupov blaga in storitev, temveč jim bodo pričarala neprecenljive spomine in situacije, ki jih lahko delijo s svojimi najbližjimi."
Plačilne kartice so široko sprejeto sredstvo plačevanja.Slovenci imajo v povprečju do tri kartice (87 %), štiri kartice ali več jih ima 13 %. V primerjavi z lanskim letom ob istem času podatek o povprečni uporabi kartic ostaja enak, čeprav dobra petina (23 %) Slovencev meni, da kartice uporabljajo pogosteje.
Več kot polovica Slovencev (51 %) kartice uporablja vsaj trikrat tedensko, 61 odstotkov pa s kartico opravi vsaj polovico nakupov. 69% Slovencev verjame, da bodo kartice v roku petih let najbolj priljubljen način plačevanja. Slovenci v povprečju uporabljajo osnovne plačilne kartice (86 %), pri izbiri ponudnika pa prevladuje široka sprejetost kartic v Sloveniji (59 %), v tujini (55 %) in nizka stopnja obresti ter stroškov (49 %).

Imetniki cenijo tudi dodatne ugodnosti, ki jih imetnikom omogočajo ponudniki kartic. Te se dotikajo popustov v trgovinah (64 %), pri vsakodnevnih stroških bivanja (položnicah za elektriko, plin – 62 %)), popustih pri nakupu oblačil (55 %) in telekomunikacijskih storitvah (54 %) ter spletnem nakupovanju (51 %).
Brezgotovinsko plačevanje je vse pogostejša oblika plačevanja tudi pri nižjih zneskih, saj je dobra polovica (57 %) zneske do pet evrov pripravljena plačati s plačilno kartico (leta 2015 okoli 50 %, leta 2016 pa že okoli 60 %). Še vedno s kartico najbolj pogosto plačujejo vsakodnevne potrebščine (30 %) in gorivo (28 %), na tretjem mestu ostajajo spletna plačila (15 %). Za dobro polovico (53 %) je pri plačevanju najpomembnejša varnost procesa.
Čedalje več Slovencev v brezstičnem plačevanju prepoznava enostavnost in praktičnost uporabe (leta 2017: 55 %, leta 2016: 50 %). Izsledki raziskave kažejo na čedalje večjo sprejetost brezstičnega plačevanja na blagajnah, saj ga je kot najhitrejši način plačevanja prepoznala več kot polovica Slovencev (52 %, leta 2016: 49 %, leta 2015 pa 32,5 %).
Plačevanje z gotovino je navedlo le še 17 % vprašanih (leta 2016: 20,8 %, leta 2015: 28,6 %,), kar nakazuje, da Slovenci sledijo trendom brezgotovinske družbe.
Ključne funkcije, kot sta stroškovna učinkovitost, enostavna namestitev, brezhibno delovanje brezstičnih kartic bodo tudi v prihodnosti gonilna sila razvoja trga brezstičnih plačil[1], obenem pa bo krepitev varnosti, ki je za Slovence pri plačevanju z brezstično kartico zelo pomembna (53 %), rast trga brezstičnih plačil še razmahnil. Stalen fizičen stik s kartico skozi celoten postopek plačevanja je pomemben za 68 odstotkov vprašanih (leta 2016: 61 %).
Dejstvo, da kartično plačevanje zmanjšuje potrebo po gotovini in skrb za pravilni znesek vrnjenega drobiža, še viša prednost uporabe plačevanja s karticami v primerjavi z gotovino.
82 odstotkov Slovencev je v zadnjem letu potovalo ali bivalo v tujini, več kot polovica potovanje v tujino načrtuje v naslednjih šestih mesecih. 52 % si bo tujo valuto priskrbelo še preden se odpravijo na pot (v banki 44 %, v menjalnici 12 %), od teh bo večina s seboj vzela tudi plačilno kartico (82 %).
Glavne prednosti uporabe kartic v tujini na podlagi odgovorov raziskave ostajajo predvsem široka sprejetost (73 %), dobra zaščita pred zlorabo (47 %) in ugodno menjalno razmerje pri plačevanju (37 %). Imetniki plačilnih kartic so dobro seznanjeni tudi s postopki v primeru izgube ali kraje kartice ter s stroški nadomestil. V primeru izgube bi tretjina poklicala telefonsko številko za preklic kartice, 21 odstotkov pa bi za informacije prosilo banko izdajateljico. Glede varnosti kartic je spodbuden podatek, da ima 38 odstotkov telefonsko številko zapisano oziroma shranjeno v telefonskem imeniku.
V letu 2010 je bilo spletnih nakupovalcev okoli 9 odstotkov, v letu 2014 14 odstotkov, leta 2017 je spletnih nakupovalcev v Sloveniji že petina (20 %). Tretjina (32 %) jih nakupuje na slovenskih spletnih straneh, pri čemer malo manj kot polovica (45 %) svoj nakup prek spleta plača s kartico (v letu 2016 41 %).

Zaupanje v spletno nakupovanje se povečuje, saj jih kar 82 odstotkov meni, da je spletno nakupovanje varno (lani enak čas 3 % manj), odstotek nezaupanja pa pada (leta 2016: 45 %, leta 2017: 41 %).
V zadnjem mesecu je 58 % Slovencev, ki že ima izkušnje s spletnim nakupovanjem, bogatejših za vsaj en izdelek ali storitev, kupljeno prek spleta. Petina jih redno nakupuje prek spleta, najpogosteje oblačila, obutev in modne dodatke (43 %), elektronske naprave (39 %), izdelke za gospodinjstvo (28 %) in potovalne storitve (26 %).
Dobra petina (21, 4 %) vprašanih meni, da bo mobilno plačevanje postalo najbolj popularen način plačevanja v obdobju petih let (enak čas lani 19 %).
Za plačevanje storitev je mobilno napravo že uporabilo 23 % (lani enak čas 21 %, leta 2015 pa 16 %), večinoma so z mobilnim telefonom plačevali storitve javnega prevoza, nakupe v trgovini in vstopnice za kulturne in športne dogodke.
39 odstotkov bi za plačevanje uporabljalo mobilno aplikacijo (lani enak čas 36 %), če bi ta omogočala varen in priročen način plačevanja, upravljanje stroškov in bi bila uporabniku prijazna.
Pametne naprave nas spremljajo pri vsakdanjih opravilih, najpogosteje za pogovor in brskanje po spletu (92 %) ter za komuniciranje na družbenih omrežjih (67 %). Kar 92 % Slovencev uporablja pametni telefon (lani enak čas 86 %), 23 % pa tablični računalnik.
Štiri petine Slovencev meni, da dobro upravljajo z denarjem (79 %). Več kot polovica (52 %, lani ta čas 49 %) pravi, da uspejo ob trenutnem finančnem stanju vsaj nekaj prihraniti, za 34 odstotkov se bo finančno stanje v njihovem gospodinjstvu v naslednjih 12 mesecih spremenilo na bolje.
Večina pri tem svoje stroške zapisuje in vodi evidenco prek dostopnih računalniških programov (31 %), skoraj četrtina (23 %) pa jih pri tem uporablja različna orodja za upravljanje s financami. Dodaten trening upravljanja s financami bi želela tretjina vprašanih (30 % v letu 2016).
Velika večina opaža naraščanje cen v zadnjem letu (83 %), čeprav je za več kot polovico (56 %) ta čas najbolj ugoden za večje nakupe, kot so nakupi pohištva, elektronskih naprav, stanovanj in avtomobilov.