Inštitut za strateške rešitve je v sodelovanju s TZS za zadnji Trgovinski odsev (TZS je izdajatelj te publikacije) pripravil članek o prihodnosti trgovine v Sloveniji v obdobju do leta 2016. Okrevanje trgovinske dejavnosti v Sloveniji v obdobju 2014-2016 bo močno odvisno tudi od krepitve zasebne potrošnje.
Od česa bo v prihodnjih letih odvisna rast trgovine?
Evropska komisija v svoji zadnji napovedi za Slovenijo izpostavlja, da se je v letu 2014 prvič po letu 2010 padanje potrošnje gospodinjstev ustavilo. V obdobju 1995-2010 je povprečna letna stopnja rasti zasebne potrošnje znašala 3,2 %, v letih 2015 in 2016 pa je predvidena rast v višini enega odstotka letno.
Tudi po napovedih UMAR-ja naj bi se zasebna poraba povečala, in sicer za 1,3 % v letu 2015 in za 1,8 % v letu 2016. UMAR hkrati tudi ugotavlja, da bo v prihodnjih dveh letih nadaljevanje okrevanja gospodarske aktivnosti povezano z nadaljnjo krepitvijo rasti izvoza in okrevanjem zasebne porabe (rast investicijske potrošnje se bo predvsem zaradi pričakovane dinamike javnih investicij upočasnila).
Pričakovano okrevanje zasebne porabe bo posledica povečanja razpoložljivega dohodka zaradi izboljševanja razmer na trgu dela. Ob izboljšanem razpoloženju se predvideva, da bodo potrošniki povečali nakupe, tudi trajnih dobrin (UMAR; Jesenska napoved 2014).
Trgovina kot ena izmed pomembnejših gospodarskih dejavnosti za izhod iz krize potrebuje ukrepe, ki niso usmerjeni v dodatne obremenitve slovenskega gospodarstva. Za okrevanje trgovinskega sektorja so odločilni naslednji dejavniki:
a.) nobenih dodatnih povišanj obstoječih davkov ali uvede kakršnihkoli novih dajatev,
b.) poslovno okolje brez nepotrebnih administrativnih ovir,
c.) sprejetje ukrepov za deregulacijo poklicev in pogojev za opravljanje dejavnosti, vključno z odpravo izobrazbenih pogojev za opravljanje določenih del v trgovinski dejavnosti,
d.) sprejetje ukrepov za razbremenitev stroškov dela in ureditev razmer na trgu dela, vključno z zmanjšanjem davkov in prispevkov za 13. plačo kot spodbudo pri krepitvi domače potrošnje,
e.) večja dostopnost za podjetja do finančnih virov, ki bi podjetjem omogočila nove investicije, zaposlovanje, novo dodano vrednost, s tem pa tudi državi omogočila gospodarski razvoj.
| Svetovna trgovina bo v letu 2015 dosegla 5% rast Kljub boljšim napovedim gospodarske rasti za Slovenijo za prihodnji dve leti in boljšim napovedim glede rasti svetovne trgovine (svetovna trgovina bo v letu 2015 dosegla vsaj 5% rast po napovedih Svetovne trgovinske organizacije, kar bo imelo pozitivne posledice tako za EU kot tudi za slovensko gospodarstvo), njihovih pozitivnih učinkov v enaki meri na trgovinsko dejavnost v Sloveniji v obdobju naslednjih dveh let ni pričakovati. V letih 2013 in 2014 trgovina v nasprotju z ostalim delom slovenskega gospodarstva še ni kazala znakov okrevanja, zato je pričakovati, da bo kriza, tako kot je z zamikom v trgovino prišla, z zamikom iz nje tudi odšla. |