IN STORE in your country:
Slovenija   Hrvatska   Srbija   BiH   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  SLOVENIJA Sreda, 28.10.2020 || Več kot 1000 udeležencev pripravljenih za 1.spletni FMCG marketinški dogodek InStore Srbija   |  Dizel se je podražil, 95-oktanski bencin pocenil  |  Evropski parlament odločil v prid proizvajalcem nadomestkov mesnim izdelkom  |  Omejitev gibanja na občine  |   FMCG Brand Forum ONLINE v četrtek iz posebnega studia uredništva InStore v hotelu Hyatt Beograd  |  Kmetijsko gozdarska zbornica ima novega predsednika - Romana Žvegliča  |  Spletni MOS predstavlja prelomnico  |  EU bo za vodenje WTO najverjetneje podprla nigerijsko kandidatko  |  Muslimani po svetu (jezni na Macrona) bojkotirajo francoske izdelke  |  Izšel je oktobrski InStore št.88 hrvaške redakcije (tudi na spletu)   |  ZANIMIVOST:Letalski obroki v trgovinah K-Citymarket  |  X5 Retail v Moskvi odprl prvo trgovino brez osebja  |  V petek v Beogradu odpirajo Galerijo, največji nakupovalni center v regiji (VIDEO)  |  Podjetja bolje pripravljena na nov val epidemije  |  Z mednarodnim projektom do priložnosti za razvoj vinarstva  |  Slovenske znamke krepko prispevale k prihodkom Atlantic Grupe  |  Poziv k bojkotu francoskih izdelkov Turčijo še bolj oddaljuje od EU  |  Realni prihodek od prodaje v trgovini na drobno v septembru nekoliko nižji kot v avgustu  |  Ivanc:" Do konca leta po ocenah ogroženih okoli 5000 delovnih mest"  |  Novi ukrepi za zajezitev virusa  |   ||
   

Hrvaška/Slovenija: Peruško:” V širšem interesu je, da se konča prenos Mercatorja na Fortenovo"

20.06.2020
Strategijo sodelovanja s slovenskimi dobavitelji je na sedežu GZS (Gospodarske zbornice Slovenije) v Ljubljani ob Tomislavu Čizmiću (predsedniku uprave Skupine Mercator) predstavil glavni izvršni direktor Fortenove, Fabris Peruško. 

Na 27. redni skupščini 9. junija so se delničarji družbe Mercator, d. d., seznanili s poročilom o poslovanju družbe v letu 2019 in podelili razrešnico nadzornemu svetu in upravi družbe za preteklo leto. 
 
Fabris Peruško je v nagovoru prisotnim dobaviteljem in medijem najprej dejal, da upa, da je njegova slovenščina še v dobrem stanju, kar je nato tudi dokazal. S tem je presenetil marsikoga, enako, kar zadeva predstavitev dogajanja v podjetju, katerega zadnji del v mozaiku bo najkasneje čez 6 mesecev najverjetneje (v dobro vseh) postal tudi Mercator. Takole se bere "stenogram” njegovega govora. 
 
"Zgodovina Fortenove se je začela na temeljih starega Agrokorja, ki se je od leta 1989 širil z akvizicijami, ki jih je financiral z dolgovi. Zaradi tega je leta 2017 prišel v finančne ter likvidnostne težave ter začel insolvencijski postopek oz. postopek izredne uprave Ob tem so imeli vsi kreditorji približno za 7,8 milijarde evrov dolga, od tega je šlo za 6,2 milijarde evrov terjatev zunaj Skupine. Vsi kreditorji so postopek zaključili tako, da so bili izplačani na tri različne načine. Prvi način je bil ta, da so dobavitelji dobili približno 540 milijonov izplačil in s tem, da so bili majhni dobavitelji izplačani 100%."
 
"Povprečje ostalih glede poplačila pa je bilo 60-odstotno. Del kreditorjev je v začetku samega postopka vložil 530 milijonov evrov svežega denarja in dobil možnost, da naredi t. i. "roll up". Del terjatev so tako dvignili in teh dodatnih 530 milijonov evrov je postalo del dolga nove Skupine. V novem in svežem denarju, 530 milijonih evrov, so dobavitelji dobili možnost, da s 50 milijoni evrov sodelujejo kot kreditorji. Največji je bil BAT (British American Tobacco) z 10 milijoni, med ostalimi, ki so sodelovali na ta način, pa so bila tudi nekatera slovenska podjetja kot npr. Celjske mesnine. Ostalo je še 255 milijonov evrov dolga do bank, kar je bilo zavarovano z nepremičninami."
 
"Vsi ti dolgovi so bili priznani kot dolgovi nove Skupine. Preostanek od 4,8 milijarde evrov je bil v bistvu zamenjan za lastniške deleže, ki so bili določeni na način, da je bila ocenjena pravna vrednost vsake od terjatev in na tej osnovi je Sberbank postala skoraj 40% solastnik, ostale banke pa v odvisnosti od njihovih deležev. Na ta način smo izplačali majhne dobavitelje v denarju, nekaj dobaviteljev je postalo kreditorjev nove Skupine, nekaj starih kreditorjev pa je postalo lastnikov. To so načini, kako smo postopek zaključili. 1. aprila 2019 je bila poravnava med kreditorji Agrokorja implementirana in tudi to je bilo narejeno na tri različne načine. Na področju Hrvaške so bila insolventna podjetja, ki jih je bilo 46 preslikanih v svojem delu, da so postala nova podjetja z dodatkom plus v svojem imenu Recimo Jamnica + Ledo + Konzum. Vsa ta insolventna podjetja so postala last Skupine Fortenova. 31 podjetij je bilo solventnih in na novo skupino so bili prenešeni samo njihovi lastniški deleži. Enako je bilo storjeno z vsemi podjetji izven področja Hrvaške razen z Mercatorjem, ki je edini, ki tega lastništva še ni prenesel. Tako je bila cela poravnava implementirana."
 
"Če zdaj še analiziramo, kaj se je dogajalo v prvem letu poslovanja Fortenove, je bistveno omeniti 5 temeljnih stvari, ki omogočajo dolgoročno stabilnost Fortenove. Prva je to, da je stari Agrokor finančno prestrukturiran. 7,8 milijarde evrov se je pretvorilo ali v nove dolgove Skupine ali v solastniške deleže. Potem ko smo leta 2018 julija zaključili finančno prestrukturiranje, smo konec tistega leta zaključili tudi postopek pravne zaščite. Zadnji postopek je bil zaključen na sodišču za bankrote v New Yorku, kjer smo dobili priznanje insolventnega postopka na t. i. "Bankruptcy Court of New York". To je bilo pomembno, ker je bilo čez milijardo evrov starega dolga financiranega z obveznicami, ki so bile izdane po newyorškem pravu."
 
"Na ta način smo se zaščitili, da ameriški investitor ne more tožiti starega Agrokorja ali pa samega postopka in na ta način vnesti neko novo nestabilnost v prihodnje poslovanje Fortenove. Na enak način smo zaključili postopke pred hrvaškimi sodišči, kjer smo ravno tako dobili priznanje visokega trgovskega sodišča in je postopek postal pravnomočen. Pred tem smo podobne procese uspešno opravili še v Švici, VB in v Evropki uniji. S tem so bodoči lastniki in investitorji dobili zaščito, da je prihodnje poslovanje Fortenove pravno zaščiteno. Tretji korak je bilo refinanciranje dolga, ki je nastal kot rezultat postopka. Tu je šlo za skoraj 1,2 milijarde evrov. Kredit je kot posledica samega postopka izredne uprave. Stari Agrokor in potem Fortenova sta imeli najprej čez 50 različnih kreditorjev in to je sedaj zamenjano z obveznico, kjer gre v bistvu za 2 kreditorja, ki držita celo kreditno linijo Fortenove. S tem smo dodatno zmanjšali kompleksnost samega sistema, za naslednji korak po rešitvi kreditnega dela posla pa smo se usmerili v to, da konsolidiramo lastniško strukturo. Samim lastnikom smo omogočili, da se zmenijo in sedaj imamo tudi to urejeno in je vse bistveno bolj stabilno. Imamo 5 glavnih lastnikov, ki imajo skupaj čez 70 % lastništva."
 
"V zadnjih dveh letih smo se lahko tako bistveno bolj usmerili k izboljšanju operativnih rezultatov in sama profitabilnost Skupine oz. EBITDA (EBITDA = dobiček iz poslovanja (EBIT) + amortizacija, op. ur.) je zrasla za več kot 100 milijonov evrov in je v letu 2019 dosegla 275 milijonov evrov EBITDA.  Kot veste ima Fortenova tri verige: 1. Trgovina, 2. Proizvodnja živil in 3. Kmetijstvo. Razmerja med njimi so taka, da če dodamo še Mercator, je tako, da s trgovino dosežemo 4 milijarde prihodkov, s proizvodnjo živil čez 1,1 milijarde evrov in s kmetijstvom 350 milijonov evrov. Od tega samo EBITDA dosegamo s trgovino brez Mercatorja 70 milijonov evrov, na živilih 153 milijonov in na kmetijstvu 35 milijonov evrov. Fortenova z Mercatorjem pokriva trg z 18 milijoni ljudi. Imamo skupaj čez 2500 lokacij in v trgovini zaposlujemo skoraj 40.000 ljudi"
 
"Dolgoročno je naša strategija, da trgovino razvijamo kot eno od osnovnih dejavnosti. Nameravamo se širiti na "core” trgih in ubraniti delež v boju z diskonterji in klasčnimi trgovci. Cilj je, da se "divezificiramo". Eden od načinov je, da smo osredotočeni na lokalne dobavitelje, saj kupci na vseh trgih želijo domače izdelke, ki imajo krajšo dobavno verigo. Na ta naš način smo največji trgovec na vseh trgih, kjer poslujemo (Hrvaška, Srbija, Slovenija in Črna gora, op. ur.)."
 
"Če pogledamo samo razmerje Fortenove in Mercatorja, je v širšem interesu, da se pravno konča prenos na Fortenovo, saj bi na ta način omogočali Mercatorju še naprej, da izpelje svoje poslovne izzive. Na ta način bi zgradili še močnejšo kapitalno strukturo, zmanjšali bi dolg Mercatorja (ta je pod 600 milijoni evrov, kot je novinarjem dejal na konferenci Tomislav Čizmić, op. a.) in izboljšali likvidnost na način, da povečamo učinkovitost in imamo nov logistični center, ki je eden od stroškovno najbolj neučinkovitih delov in zato bomo z novim omogočili tudi boljšo konkurenčnost Mercatorja na domačem trgu. In nenazadnje, želimo napredovati na edinem trgu, kjer nimamo 20% tržnega deleža, to pa je Srbija, kjer moramo zgraditi takega trgovca, ki bo to lahko dosegel. S tem ko ojačamo Mercator, bomo lahko zagotovili, da na domačem trgu še naprej kupujemo približno 500 milijonov evrov dodatne nabave."
 
"Po drugi strani se je od leta 2014, ko je Agrokor prevzel Mercator, več kot podvojila prisotnost slovenskih proizvajalcev v Konzumu in verjamemo, da se bo z nadaljnjo integracijo Mercatorja v Fortenovo ta trend tudi nadaljeval. Glede na to, da se tudi sam redno srečujem z vprašanji glede odnosov Mercatorja in Fortenove bi rad s številkami pokazal še enkrat, kaj je bilo, ko je bil prevzet s strani starega Agrokorja po transakcijski ceni, ki je bila nekaj čez 260 milijonov evrov. Potem mu je Agrokor dodal še 200 milijonov evrov za likvidnost, namreč takrat je bil Mercator v zelo težkem položaju in je ta vložek potreboval, potem pa je bil temu dodan še dodaten kredit v višini 20 milijonov evrov. To pomeni, da je celoten "cash", ki je prišel v Slovenijo, presegel 480 milijonov evrov."
 
"Omenil bi še tri stvari, ki se mi zdijo pomembne v razmerju Fortenove in Mercatorja, in sicer z vidika dobaviteljev. Fortenova je omogočila bistveno večjo možnost dostopa do večjega trga. Tudi s tem, da gradimo regionalnega trgovca, ki je usmerjen v domače in lokalno, s čimer omogočamo, da lokalna okolja razvijajo svoja podjetja. S tem ko bomo rešili svojo kapitalno strukturo, bomo tudi vam (dobaviteljem op. ur.) omogočili, da imate bolj stabilnega partnerja za svoj razvoj. Tudi glede kupcev je Covid 19 pokazal, da so ti bistveno bolj usmerjeni na lokalno in naj povem, kaj je bilo pri nas na Hrvaškem v tem času s Konzumom. Bili smo edina trgovina, ki ves čas krize ni imela težav z nabavno verigo in smo bili zaradi svoje velikosti in usmerjenosti na domače dobavitelje sposobni napredovati. Konzum je imel tako pred krizo koronavirusa 22 % tržnega deleža, med krizo pa smo šli čez 30 %, saj so bile ostale trgovine v določenih trenutih enostavno brez blaga. Verjamemo, da je to model, ki lahko funkcionira v celotni regiji in da je to način, da imate tudi vi kot dobavitelji večje možnosti za nadaljnji razvoj."

Nazaj
 


 
 
 
back to top