IN STORE in your country:
Slovenija   Hrvatska   Srbija   BiH   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  SLOVENIJA Torek, 18.06.2019 || Nevarnost pesticida klorpirifos za zatiranje škodljivcev na pridelkih  |  Tretjina Evropejcev dnevno uživa prehranska dopolnila  |  Effie Slovenija 2020 z novim vodstvom  |  Pingo Doce za pakiranja uporablja plastiko iz oceanov  |  Sainsbury's uvaja "otoke" za natakanje vode  |  Coop odprl prvo "non-stop" trgovino brez blagajn  |  Hercegovska jabolka uživajo tudi na Maldivih  |  Prvi Gomex v beograjski Borči  |  Violeta prevzela čapljinsko podjetje Lasta  |  Prihodki trgovine v prvem četrtletju letos navzgor za 10 %  |  Mesarji lahko gostincem prodajo le četrtino blaga  |  Gorivo od polnoči precej cenejše  |  Budimke (še vedno) noče nihče  |  Zaključen stečaj Klasja  |  Jagros 28. junija odpira nov center v Šentjurju  |  Študija: Jadransko morje med najbolj onesnaženimi s plastiko  |  Nestlé se še naprej usmerja (tudi) h konditorjem  |  Zelena luč za povečanje uvoza govedine iz ZDA  |  Bayer v iskanje zamenjave za glifosat namenja 5 milijard evrov  |  PPR reja ponuja priložnosti za rejce in Spodnje Podravje  |   ||
   

Dr. Tome Nenovski: Praznična poraba

06.12.2012
Avtor: prof. dr Tome Nenovski, bivši namestnik guvernerja NBRM
 
Prazniki so že pred vrati. Potrošniška evforija raste. Ni še jasno, kako se porabniki počutijo in kako se bodo obnašali ob koncu leta. Ali se imajo za optimiste, ki bodo pozabili na krizo ali pa bodo pasove še bolj zategnili!?
 
V času ekonomske krize se potrošniki soočajo s problemom, kako naj zmanjšajo svoje stroške. Je pa celo v času krize obnašanje večine ljudi neobičajno. Opazi se njihovo pretiravanje v porabi. Ta fenomen se lahko analizira iz treh aspektov: sociološkega, ekonomskega in filozofskega.
 
Če razumemo proslavo enega od dveh najbolj pomembnih dnevov v letu (to pa je Božič), je novoletna evforija nekako nerazumljiva. Kakšna je verjetnost, da bo naslednje leto boljše in bolj srečno od predhodnega, in da si zares zasluži tako veliko porabo!? Z makroekonomskega stališča je dobro, da se poraba povečuje. Sezona tega praznovanja je glede tega pomembna in noben drug letni čas ni izpolnjen s tolikšno količino potrošniške energije in tolikšnimi vsotami porabljenega denarja za nakupe.
 
Ta pojav je pozitivni impulz ekonomije. Glede na aktualno ekonomsko krizo so pričakovanja v večjem delu sveta, da bo povečana poraba v prihodnjem času taka, da bo to zaželjen scenarij za končno slovo recesije in vrnitev ekonomije na napredno pot razvoja. Praznična potrošniška mrzlica ima tudi svoj filozofski pomen. Usmerja namreč na način življenja, s katerim ljudje običajno želijo porabiti več denarja, kot je nujno. Glede na krizo pa je vseeno realno pričakovati vzdržnost. Vendar pa pri največjem številu potrošnikov ta vzdržnost traja le do trenutka, dokler ljudje ne vstopijo v prvi market ali tržni center. Tam se bodo neopazo soočili z razvitimi marketinškimi strategijami, s katerimi trgovci silijo potrošnike, da ti porabijo več od načrtovanega.
 
Prazniki bodo minili. Za njimi bo prišel čas finančnega okrevanja. Kako se bomo počutili „finančno", ko bodo minili? Pa se dajmo potruditi in ne kvarimo "štimunga". Zaželimo ljudem, da ostanejo v dobrem razpoloženju in tudi v dobri finančni kondiciji. Srečno Novo leto in Božič!

 
Na koncu prihaja še načrtovanje računanja. Danes je vsaj to lahko. Vse pogosteje se plačuje s kreditno ali neko drugo kartico. Psihološko je to lažje kot pa, ko se plačuje z gotovino. Račun pride kasneje. No, takrat pa se ljudje že vračajo v realnost. Veseli praznični nasmeh bo zamenjan z jezo. Zaradi česa že sem porabil toliko denarja?

 
 
 
 
back to top